Iar aici nu vorbim de gumele noi, ci de acelea care îţi ajută maşina atît din punctul de vedere al aderenţei, cît şi al economiei de combustibil, al longevităţii, al protejării mediului înconjurător şi al performanţelor. Cu alte cuvinte, Michelin a dezvoltat primul model de cauciucuri care nu te vor obliga să accepţi nişte compromisuri aparent inevitabile pînă astăzi.
Lansat în Europa în acest an, Energy Saver este a patra generaţie de anvelope “verzi” de la Michelin. Probabil că reuşita cea mai importantă a producătorului o reprezintă îmbunătăţirea rezistenţei la rulare a acestora cu aproape 20% – de aici rezultînd şi reducerea cantităţii de energie necesare deplasării autovehiculului.
Conform celor de la TUV SUD Automotive şi studiilor efectuate de ei, cauciucurile Michelin Energy Saver pot rula cu 40% mai mulţi kilometri decît alte mărci premium din sectorul anvelopelor. Raportaţi la media distanţelor parcurse anual în Europa, aceşti 40% înseamnă aproape un an în plus de rulare – ceea ce nu este deloc de ignorat. De fapt, dacă stăm să ne gîndim bine, nici un alt manufacturier de anvelope pentru maşini de familie (Energy Saver nu este făcut tocmai pentru un Gallardo) nu poate atinge aceste performanţe în momentul de faţă.
Ţinînd cont de faptul că majoritatea accidentelor grave din Europa au loc în condiţii de ploaie, cei de la Michelin au conceput acest cauciuc pentru o aderenţă cît se poate de bună la suprafeţe umede – calitate verificată şi de noi la centrul lor de teste din apropierea Marsiliei, unde am încercat diverse modele de familie, mici şi compacte, precum Fiat 500, Volkswagen Golf, Kia pro_cee’d sau Volvo C30. Cele mai importante probe pe care le-am efectuat au vizat frînarea şi manevrabilitatea – ambele pe suprafeţe foarte ude.
Rezultatul a fost extrem de clar, mai ales în cazul testului de frînare, unde automobilele echipate cu Energy Saver s-au oprit, în medie, cu trei metri înaintea celor încălţate cu gume rivale, precum Dunlop sau Continental.
Totuşi, să vorbim puţin despre ce înseamnă o anvelopă şi, mai ales, despre procedura urmată de cei de la Michelin pentru a atinge cote de excelenţă în acest segment.
În primul rînd, cu fiecare mişcare a roţii, pneul se deformează constant la contactul cu şoseaua, din cauza greutăţii exercitate de automobil. Apoi, urmare a structurii deformate, componentele se încălzesc şi o parte din energia transmisă se pierde – aici este vorba de rezistenţa la rulare, bineînţeles. Prin reducerea rezistenţei la rulare, se pot diminua nu numai consumul de combustibil, ci şi emisiile de CO2.
Prin contrast, anvelopa Energy Saver se încălzeşte foarte puţin la rulare (reducînd astfel consumul de carburant) şi o face rapid şi pe perioade scurte (scurtînd distanţa de frînare).
Cei de la Michelin au obţinut aceste rezultate graţie faptului că noul Energy Saver este mai uşor – iar legile fizicii sînt destul de clare atunci cînd spun că un obiect cu masă mare se deformează mai tare la căldură decît unul cu masă mică.
Apoi, inginerii de la Michelin au creat o compoziţie chimică specială, din care a rezultat un cauciuc ce conţine foarte mult siliciu. Această compoziţie se face “responsabilă” pentru rezistenţa mică la rulare a pneului.
Pînă una-alta, ne-ar plăcea să vă dezvăluim mai mult decît esenţialul despre acest Energy Saver. Ca să nu ne oprim brusc, haideţi să spunem că maşinile noastre de familie sînt pe “mîini bune” începînd cu acest an. Cît despre cumpărătorii care “şi-au” tras supermaşini, pot la rîndu-le sta liniştiţi, deoarece francezii au pneuri şi pentru ei. Plus că senzaţionalul Bugatti Veyron nu-şi poate atinge viteza maximă decît cu un set de Michelin Pilot Sport 2.